יום יער בבית ספר יסודי: לא באנו להנות - באנו להיות !

הדבר החשוב ביותר הוא שיום יער יהיה נעים ונינוח. זה יותר חשוב מכל למידה או עשיה.

אז איך עושים את זה? ואיך כל אחת מכן מוצאת את הדרך שלה לעשות את הפלא הזה?!!

הרבה פעמים השהות מחוץ לבית הספר גורמת לתחושה של חוסר שליטה וצורך להחזיק את הילדים

יותר מבכיתה, וזה מובן. עם זאת, המשימה היא הפוכה, להוריד כתפיים ולנשום, לשחרר, ולתת מרחב

של שקט לכולם, גם לכן המורות.

 

המפתח להשגה של חוויה נינוחה ביום יער הוא מידת ההנאה והשמחה והנינוחות שלכן בחוץ.

אני מזמינה אתכן לבוא בנעליים מתאימות ובלבוש שאפשר ללכלך, שיהיה לכן נוח וכיף לשבת על

המחצלת, להדליק אש ולהיות בחוץ בשמחה. אם אתן תהיו שם, לילדים זה יהיה ממש קל להצטרף.

 

יש לי כמה הצעות ליום יער מעולה:

– ליצור מרחב שאין בו לחץ ומתח

– לאפשר אוירה ועשיה של חקר וגילוי

– לבוא ליער פעם בשבוע ביום קבוע. השגרה והקצב הקבוע מרגיעים ומאפשרים לראות איך ומה

משתנה משבוע לשבוע.

– היער לא שלנו אלא אנחנו אורחים של היער ושל החיות שמוצאות בו את ביתן. אני אומרת לילדים

שכל החיות הן החברות שלי, ולכן אני ממש מבקשת ולא מסכימה שיפגעו בהן ! אני מקווה שגם אתן

תצליחו להפוך את החיות לחברות שלכן…

– חוקי היער הם: לא פוגעים באחרים, בטבע או ברכוש.

– ביער מותר ורצוי לגעת, להתלכלך, לחוות ולהשתמש בכל החושים.

– חשוב שיום יער לא יראה או ירגיש כמו כל יום בבית הספר! אני מזמינה אתכן לחפש משהו אחר

בתוככן, באווירה, בהתנהלות, בתכנים, משהו שיהיה מיוחד רק ליום יער.

– חשוב לדעתי שיהיה סדר יום ברור וידוע מצד אחד, ועם זאת, גמיש ומשתנה ביחס למצב ולמה

שקורה.

– חשוב שיהיו תחנות שהילדים יכולים לעבוד בהם לפי רצונם, בזמן זורם וארוך.

– חשוב שיהיו גבולות ברורים של המחנה, אבל בתוכם – חופש להסתובב ולחקור.

– חשוב לראות כל ילד ולעזור לו למצוא את עצמו בחוץ. גם להסתובב ולהתבונן זה טוב. וגם להשתעמם

לרגע זה חלק מהחיפוש, לא למלא כל רגע בפעילות.

– אין דבר אחד שהוא טוב או נכון יותר מאחר, כדאי לאפשר לכל ילד לחפש מה הוא רוצה לעשות.

ברוב המקרים כשעוזבים אותם רגע, הם מוצאים מה לעשות באופן עצמאי ויצירתי.

 

טִיוּּלִים וּמִפְגָּשִׁים תַּחַת כִּיפַּת הַשָׁמַיִם וְעַל הָאֲדָמָה

הצעות לתחנות:

– תחנת נגריה.

– תחנת חפירה.

– תחנת עבודה בבוץ.

– תחנת חקר וגילוי שבה ספריה ומגדירים, משקפת, זכוכית מגדלת וקופסת מציאות.

– פינת תה, שהילדים יכולים למזוג לעצמם תה להנאתם, בכוסות רב פעמיות שיביאו מהבית. אם אתן

חוששות מהתה החם, תקררו אותו בקצת מים ותנו לילדים לגשת ולמזוג לעצמם. עדיף כמובן לקטוף

מהיער את העלים, או לבקש מהילדים שיביאו מהגינות הפרטיות שלהם.

– עמדת מדורה שתדליקו כשאתן מרגישות שזה מתאים. שם אפשר להכין פיתות על הסאג׳ או תפוחי

אדמה בנייר כסף.

– עמדת משחקי קופסה שקשורים לטבע.

– עמדת צביעה ואומנות מחומרים טבעיים.

עוד כמה רעיונות:

– אפשר בכל יום יער לספר סיפור בהמשכים כמו ״רוניה בת השודד״ או ״בילבי״.

– לצאת לטיול שאחד הילדים מוביל. כל פעם מישהו אחר.

– להכין ״קופסת מציאות״ שתהיה בכיתה וגם ביום יער ובה יהיו דברים שהילדים מביאים מהיער או

מהחצר בבית או מטיול משפחתי. הילדים מוצאים בחוץ פרחים או חיות או עצים ואז אני שולחת

אותם למגדירים לחפש מה מצאו. וכך כל פעם אנחנו לומדים עוד משהו.

– בכל יום יער להכיר 3 דברים חדשים, ולחזור עליהם בבית הספר במשך השבוע. ככה יצטברו עד סוף

השנה המון דברים שהילדים יכירו. לא יותר מ 3- כל פעם, זה מספר טוב וככה הם זוכרים ומרגישים

שיודעים. לא להעמיס ידע, זה מחליש לפעמים.

אשמח לעמוד לעזרתכן. מוזמנות לדבר איתי אישית מתי שרק תרצו, אם אני בטיול, אחזור אליכן בשמחה

כשאתפנה…